Yleinen savoylaiset

Thomas Freundlichin uusimman teoksen inspiraationa Akseli Gallen-Kallela

Thomas Freundlichin uusin teos Symposion tarjoaa virikkeitä kaikille aisteille. Kokonaistaideteos on ääntä, valoa ja liikettä, joiden dynamiikka ja voimakkuus vaihtelevat teoksen aikana raa’asta kevyen klassiseen.

Thomas_Freundlich_Actuator_photo_Peter_Forsgard_01_square_medium

Thomas Freundlich – koreografi, ohjaaja, tanssija, äänisuunnittelija, elokuvantekijä, taiteilija – kertoo kiinnostuneensa Akseli Gallen-Kallelan maalaustaiteesta, mutta myös hänen elämäntyylistään ja taiteilijuudestaan jo hyvän aikaa sitten: ”Symposion-teosta on pyöritelty ideatasolla jo kymmenisen vuotta”. Gallen-Kallelan visuaalisuus on vahvasti läsnä teoksessa. Thomas kuitenkin painottaa, että kyseessä on moniulotteiden näyttämöteos, jonka yllättävyydestä voi nauttia täysin siemauksin olematta Gallen-Kallelan, tai edes maalaustaiteen ystävä. Gallen-Kallela antoi teokselle inspiraation ja alkusysäyksen, mutta teos on elänyt omaa elämäänsä ja kehittynyt suuntiin, joita kukaan ei etukäteen suunnitellut. Tämä tekee Symposionista täysin ainutlaatuisen.

”Taidetta taiteesta”

Thomasta kiehtoo eri taiteenlajien ja tyylien yhdisteleminen ja sekoittaminen, hän puhuu cross-overista. Hän haluaa riisua suurten taiteilijahahmojen ympärillä pönöttävän turhan mystiikan vähättelemättä kuitenkaan taiteen merkitystä. Uusia ideoita syntyy vanhoja jalostamalla ja uudelleen työstämällä: ”Jokainen sukupolvi suodattaa aikansa arvostettua taidetta omalla tavallaan ja valjastaa sen palvelemaan omia tarkoitusperiään”. Taidetta ei pidä Thomaksen mielestä nostaa norsunluutorniin vaan avata avoimeksi uudelleentulkinnalle. Symposion onkin ikään kuin taidetta Gallen-Kallelan taiteesta.

Symposion-teos on saanut inspiraationsa Akseli Gallen-Kallelan taiteesta. Kuvassa tanssija Saku Koistinen.
Symposion-teos on saanut inspiraationsa Akseli Gallen-Kallelan taiteesta. Kuvassa tanssija Saku Koistinen.

Thomas Freundlich on ehtinyt uransa aikana tehdä hyvin laajasti erilaisia projekteja. Hän edustaa aikamme monilahjakkuutta, jonka audiovisuaalinen mielikuvitus on täysin omaa luokkaansa. Teokset lähtevät taiteilijan mukaan usein rakentumaan äänimaailmasta. Elokuviakin tehnyt Freundlich työstää ensin ääni- ja kuvakäsikirjoituksen, ennen kuin koreografia – liike – astuu mukaan kuvioihin. Ideasta, inspiraatiosta syntyy mielenmaisemia ja tunnelmia, jotka muuntuvat ääneksi ja liikkeeksi.

”Symposion on välähdyksiä, tietynlainen mielenmaisema”

Symposion on syntynyt kolmen hyvin erilaisen taiteilijan yhteistyönä: Maestria-orkesterin säveltäjä, laulaja ja sanoittaja Rene Ertomaa ja WALTARI-yhtyeen keulakuva Kärtsy Hatakka sekä Freundlich ovat tunteneet toisensa ja arvostaneet toistensa ammattitaitoa ja usean vuoden ajan. Symposion-teoksen idean synnyttyä 10 vuotta sitten kenelläkään heistä ei kuitenkaan ollut selvää kuvaa siitä, mitä tuleman pitää. Teos on rakentunut vuosien saatossa, saanut uusia suuntia ja lopulta pistetty kasaan sujuvana, välillä rönsyilevänä tiimityönä. Noin vuosi sitten Thomas otti tositarkoituksella ohjat käsiinsä ja alkoi työstää teosta näyttämölle. Tanssijat tulivat mukaan kantaesitystä edeltävänä kesänä ja koreografia syntyi musiikin ja kokonaistunnelman myötä suoraan näyttämöllä.

Teoksesta huokuu mielenkiintoinen, erilaisten taiteilijoiden yhteenliittyminen. ”Jokaisessa työssäni on jokin idea, lähtöajatus, jonka ympärille teos rakentuu palikoina. Palikat täyttyvät prosessin edetessä. Jokaisella palikalla on oma merkityksensä ja symbolinsa.” Palaset ovat loksahtaneet paikoilleen. Kokonaisuus on viimeistelty ja tyylikäs.

Symposionin kantaesitys avaa Savoy-teatterin syyskauden torstaina 10.9. klo 19.30. Toinen esitys perjantaina 11.9.

Katso teoksen trailer tästä.

Lisätiedot ja liput: Lippupalvelu

Symposionin kantaesitys on 10.9.2015 Savoy-teatterissa.
Symposionin kantaesitys on 10.9.2015 Savoy-teatterissa.

Teksti: Katariina Kangas

Kommentit

Vastaa käyttäjälle daina Peruuta vastaus