Yleinen savoylaiset

Johanna Försti: Onnistumisen nälkä on ja pysyy

Johanna Försti

Helsingin Pasilassa on juuri alkamassa suora TV-lähetys. Yli miljoona katsojaa seuraa tätä ohjelmaa. Johanna Försti seisoo valmiina viulunsa kanssa virittääkseen alkusoiton. Orkesterimontussa on ahdasta, hän väistää viereen tullutta solistia.

Kuuluu vain PIUUKS, kun soittimen kaula kolahtaa mikrofonitelineeseen ja kaksi ylintä kieltä pomppaavat irti.

– Näen, kuinka studio-ohjaaja on tulossa sanomaan, että aikaa 30 sekuntia lähetyksen alkuun. Orkesteri katsoo mua, että mitä nyt tapahtuu. Häthätää yritän saada kaksi alinta kieltä edes johonkin vireeseen, Försti muistelee vuosien takaista tilannetta Tanssien tähtien kanssa –ohjelmassa.

Koko studio sähköistyy ja adrenaliini virtaa veressä. Mutta niin vaan viulu soi sittenkin

Kerran taas, kun Försti on aloittamassa laulua, korvamonitorista loppuu patteri. Ilman toimivaa monitoria laulaja ei kuule omaa ääntään. Aikaa lähetyksen alkuun on kymmenen sekuntia.

– Huudan miksaajalle, että mulla ei ole patteria!

Onneksi ohjelman ”loistava ääniteknikko”, Klas Granqvist syöksyy salamana paikalle ja ehtii vaihtaa patterin juuri ennen kuin rumpali iskee biisin käyntiin.

­Se oli ihan käsittämätöntä.

– Mutta tuollaisten tilanteiden takia on tullut semmoinen ihan tunne, että mitä tahansa tapahtuukin, siitä selviää, Försti sanoo.

Försti on ollut mukana Tanssii Tähtien kanssa –ohjelmassa alusta asti, aina vuodesta 2006. Tänä syksynä on meneillään jo11. kausi.

Laulaja iloitsee siitä, miten monipuolista ohjelmisto on, aina saa oppia uutta ja kokeilla omia rajojaan: Kun haltiankielisestä hennosta laulusta siirtyy rajuun Tina Turneriin. Tai pitää laulaa uskottavasti esimerkiksi ranskan kielellä, jota ei hallitse.

– Kun näistä selviää, tulee ihan voittajafiilis, että hitsi, mie pystyin tähän.

Vuosien jälkeen yhteistyö Sami Pitkämön orkesterin ja muiden ohjelmantekijöiden kanssa sujuu Förstin mukaan jo kuin ”öljytty kone”. Vasta viikon alussa hän saa tietää, mitä kappaleita tanssiparit ovat valinneet esitettäväksi seuraavalle sunnuntaille. Sitten alkaa kova treenaaminen.

– Ihan samalla tavalla on se onnistumisen nälkä, kuin oli ekana vuonna, se ei ole hävinnyt mihinkään, hän kuvailee.

Vahingossa laulajaksi

Vaikka Förstin ääni tuntuu taipuvan vaikka mihin, on soul-musiikki hänelle yhä kaikkein rakkain. Jo nuorena hän ihaili erityisesti Aretha Franklinia, James Brownia ja Ray Charlesia. Alun perin viulustina aloittanut Försti päätyi laulajaksi ikään kuin vahingossa. 26-vuotias musiikkikasvatuksen opiskelija Jyväskylän yliopistossa meni mukaan soultyttöbändin ”pruuveihin”.  Yhtyeen alkuperäiseltä laulajalta katosi ääni kesken kaiken, ja joku työnsi mikin Förstille, ja käski laulamaan Aretha Franklinia.

Silloin joku naksahti päässä, wau, oh my god, tämä on ihan mahtavaa, Försti sanoo. Kuitenkin kului vielä puolitoista vuotta, ennen kuin hän uskalsi ajatella tekevänsä laulamista työkseen.

Sittemmin Helsingin  Pop & Jazz -konservatoriossa opiskellut Försti oppi myös arvostamaan laulamista aivan eri tavalla.

– Koska sehän on ihan järjettömän vaikeaa, kaikki mikä siihen liittyy.

Soittajan ja yleisön välissä on aina soitin, instrumentti. Laulajalla ei tätä ole ja siksi hänen pitää ottaa yleisö yksin haltuunsa. Pitää spiikata, esiintyä ihmisille, tulla tykö.

– Kukaan ei arvostele soittajaa, jos se vaikka spiikkaa huonosti tai soittaa silmät kiinni. Ajatellaan, että oi, nyt se keskittyy.

Mutta laulajaa, joka ei katsoisi yleisöä kertaakaan, ei ymmärrettäisi yhtään.

Kun instrumenttina on oma ääni, on siitä pidettävä huolta ihan kuin soittimistakin. Paras hoito Förstin mukaan on yksinkertaisesti lepo. Äänestä kuuluu heti, jos ei ole nukkunut riittävästi. Toiseksi vettä pitää juoda tarpeeksi.

Musisoiva perhe

Musiikki on kuulunut Förstin elämään alusta asti, se tuli kirjaimellisesti äidin maidossa. Etelä-Pohjanmaan Evijärven kodissa on aina musisoitu. Äiti on mestaripelimanni harmoninsoitossa, Förstin kaksi veljeä ja sisko sekä heidän jälkeläisensä harrastavat myös soittoa ja laulua. Vielä nytkin, kun  sisarukset osuvat yhtaikaa lapsuudenkotiinsa, kaivetaan heti soittimet esille.

– Viisi minuuttia siitä, kun on tultu ovesta sisään, niin joku on jo instrumentti kourassa. Meillä on aina soitettu ja paljon. Se on yhtä yhteismusisoinnin juhlaa.

Försti naureskelee, että kotona äänilevyjen määrä on kahden käden sormin laskettavissa. Niitä ei yksinkertaisesti kaivannut, kun musiikkia tehtiin aina itse.

Ainoastaan perheen isä ei musisoinut vaan sanoi kuuluvansa kolmen koon osastoon: kuljeta, kannusta, kustanna.

Kaikille ei riitä töitä

Lokakuun alussa Försti veti väkeä Suomen kirkkoihin gospel-konserteillaan. Musiikki ei ollut mitään perinteistä gospelia, vaan joukossa oli pop-hittejä, kuten U2:ta, Lenny Krawitcia, Abbaa, Beatlesia ja Bob Dylania.

– Mua kiinnostaa tässä suvaitsevaisuuden teema, että hengellistä musiikkia voi olla muutakin kuin mitä ensi kuulemalta ajattelee.

Laulaja sanoo olevansa onnellinen kiertueen saamasta loistavasta vastaanotosta.

Ensi vuonna olisi tarkoitus myös levyttää gospelmusiikkia sekä suomalaisia iskelmiä, joita Försti on sovittanut uuteen muotoon. Alkuvuoden keikkakalenteri Heikki Helan ja Heikki Silvennoisen alkaa jo mukavasti täyttyä. Försti sanoo olevansa kiitollinen siitä, että töitä riittää. Kaikilla freelance-muusikoilla näin ei ole.

­Tiedän tosi monta muusikkoa ja kollegaa, joilla ei ole töitä. Eikä se todellakaan ole taidoista kiinni.

Nyt on vaan niin paljon tulijoita ja koko ajan valmistuu hirveän taitavia ihmisiä.

Uudenvuoden aattona Johanna Försti esiintyy Savoy-teatterissa yhdessä Sami Pitkämön orkesterin kanssa. Luvassa on todellista ”hyvän mielen musiikkia”.

– Savoyssa pidetään oikeat uudenvuoden juhlat. Orkesteri antaa kaikkensa, sen voin luvata.

Savoyn uusivuosi

Sami Pitkämö Orkesteri solistinaan Johanna Försti 

31.12. klo 19 Savoy-teatterissa.

Osta liput tästä

Teksti: Sari Saloranta

Kommentoi